Cannondale Street Vintage

Dit is mijn werkpaard: een Cannondale Street Vintage eerste serie uit 2004. Een retro-model met spitstechnologie erop, uit een tijd toen retro nog niet hip was.



Hier met bar-ends en zwart zadel.


Met de originele handvaten en honingbruine Brooks Flyer.

In die tijd was ik op zoek naar mijn natte droom op fietsgebied, en toen ik deze op internet zag, was ik verkocht. Bleek dat Smout in Boechout Cannondale verkocht... en er stond een model in de toonzaal.. Verkocht inderdaad!

Het frame is zowat het beste dat de fietswereld te bieden heeft. Daar staat C' dale voor bekend. Qua stijfheid heb ik nog niets beters gezien. En mat zwart nevers runs out of fashion.

In de zeven jaar dat ik ermee rijd, heb ik stelselmatig zowat alles vervangen dat er origineel op hing. Ik denk dat alleen de remmen nog origineel zijn.


Even poseren bij het meer van Neuchâtel in Zwitserland.

Het fijne is dat de aanpassingen tot een beter resultaat geleid hebben. De stukken die erop stonden, waren soms niet helemaal aangepast aan de fiets. Zo sleepte de kettingbeschermer tegen de ketting, raakte de voorband tegen de vork, stond er een onpraktisch stuur op...
Cannondale heeft ook de vervelende gewoonte om onderdelen te maken die niet met standaard-materiaal kunnen onderhouden worden: om een versleten freewheel te vervangen, moest ik speciaal naar de Cannondale verdeler; de trapas kon alleen maar verwijderd worden met een speciale cranksleutel, de stuurpen heeft een aparte maatvoering. Ik heb stelselmatig alles veranderd naar standaard materiaal (Shimano), omdat je dat bijna overal vindt.



Opdracht volbracht in Schotland: van het zuiden naar het noorden, zonder één hapering.


Na 7 jaar is er op de fietsmarkt nog steeds geen fiets die ik mooier vind. Dus blijf ik er maar mee rijden.

Ondertussen heeft hij mij toch al kilometers laten vreten in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Schotland, Zwitserland en Luxemburg. En hopelijk zal hij mij ook nog naar andere landen voeren.


Aan de afdamming van het Gileppe-meer.

Na nog enkele aanpassingen: nieuwe spatborden, vooral om vooraan het gespetter tegen ketting en tandwielen tegen te gaan. Nieuwe remmen met boosters. Grand Bois banden die supersnel lopen. Zo kan ie er nog lang tegenaan!